Ейдетика в сучасних технологіях навчання

Останнім часом все частіше можна почути про активну роль ейдетики в сучасних технологіях навчання.

Ейдетика в сучасних технологіях навчання

Але що ж таке ейдетика? Ейдетика — це вчення про пам’ять, засноване на образних враженнях, дозволяє утримати і відтворити запомненние образи чи явища.

При цьому багато хто думає, що ейдетика — це «дитя» 21 століття.

Але насправді традиції ейдетики йдуть своїм корінням в епоху Древньої Греції. Адже ще в працях мислителів Античності можна прочитати про ейдетики як про явище, що дозволяє говорити про унікальну здатність емоційного відтворення через певний проміжок часу наочних образів як предметів, так і подій.

Також величезний інтерес до ейдетики спостерігався у Західній Європі 20 — 40-х р. XX століття. Особливо активно даний напрямок розвивалося в Німеччині. А ось у вітчизняній освіті про ейдетики всерйоз заговорили не так давно. Величезний внесок у актуалізації ейдетики Росії належить талановитому і креативному викладачеві, доктору педагогічних наук І. Ю. Матюгин.

Ейдетика дозволяє розвивати образну пам’ять, навички концентрації уваги, здатність уяви.

Таке вдосконалення можливостей людини було актуально у всі часи, але в сучасному світі з його постійно зростаючими потоками інформації воно набуло нового звучання. З чим же це пов’язано?

Дуже часто проблемним моментом сучасного навчання є те, що людині необхідно засвоїти занадто багато різнопланової інформації. «Я не вивчу все це. У мене вже каша в голові! »- Часто говорить той, хто змушений вивчати великі масиви навчальних матеріалів.

Якщо використовувати класичну «зубріння», тобто механічний метод запам’ятовування, то дійсно вивчити об’ємний матеріал буває складно як фізично, так і психологічно.

Коли ж в технологіях навчання застосовуються техніки ейдетики, то процес запам’ятовування (завдяки наявності образності, емоційних компонентів) стає набагато простішим.

Добре розвинена ейдетично пам’ять дозволяє швидко запам’ятовувати навіть нелогічні формули, важкі для терміни, багатозначні числа і їх масиви. Крім того роль ейдетики складно переоцінити у вивченні іноземних мов.

Інструменти ейдетики

Головними інструментами ейдетики є робота з асоціаціями та акровербальная техніка.

Робота з асоціаціями представлена двома напрямками: ланцюговим методом (він апелює асоціативними логічними зв’язками) і методом зорових асоціацій.

Ланцюговий метод заснований на тому, що будь-яке явище може спричинити за собою інше. Інформація, при навчанні в цьому випадку, розкривається поступово (від загального до конкретного, від приватному до загального або від приватного до іншого, існуючого з ним паралельно в інформаційному просторі, приватному).

Що ж стосується зорових асоціацій, то цей метод, навпаки, позбавлений логічного компонента. Зате тут особливо важлива зв’язок того чи іншого об’єкта з певним місцем.

Наприклад, коли шкільний вчитель фізики пояснює дітям, як відбувається рух електричного струму по проводах, то при використанні ейдетики у викладанні, викладач може стати в дверний отвір і сказати хлопцям: «Уявіть що всі присутні в цьому класі — це електричні заряджені частинки. Зараз на перерві наш клас піде в їдальню. Я буду Ваш супроводжувати і квапити, щоб ви встигли на наступний урок. Електричне поле по відношенню до зарядженим частинкам діє також ».

На перший погляд, таке пояснення дуже абсурдно, адже в ньому відсутній навіть наукове обгрунтування. Але учень наочно представляє картинку, пов’язує її з конкретним місцем. Електричні частинки в представленні школяра «оживають». В голові народжується яскравий емоційний образ.

І учень в цьому випадку обов’язково надовго запам’ятає, в чому полягає сутність руху електричного струму. А, якщо ж учневі прочитати просто сухе визначення, то, на жаль, в пам’яті воно залишиться тільки у тих, хто дійсно зацікавлений предметом.

Багато дітей (особливо з гуманітарним складом розуму) точні науки не просто не люблять, а й відчувають перед ними острах. Але, якщо у викладанні фізики, хімії, математики буде присутній орієнтація на вищеназвані прийоми, то хлопців, що бояться «сухі» дисципліни, стане набагато менше. Ні, це не означає, що всі діти стануть захопленими «технарями», математиками і хіміками, але складні технічні, природничі матеріали не будуть більше здаватися їм такими страшними, як раніше.

Що ж стосується акровербального методу, то цей метод заснований на креативному перетворенні «сухий» інформації в «живі» тексти. Це може бути, наприклад, «шифрування» навчального матеріалу в вірші, пісні та анекдоти. Як правило, робота з інформацією таким способом викликає особливо приємні емоції. А запам’ятовувати будь-який матеріал, перебуваючи в прекрасному настрої, як відомо, завжди легше, цікавіше і головне, ефективніше. Вчитися з посмішкою — це не фантастика. Це ейдетика!

Резюмуючи вищесказане, можна сказати, що використання технік ейдетики дозволяє говорити про те, що навчання стає найбільш природним і гармонійним по відношенню до закладеного самою природою процесу розвитку людського мозку.

Тут мінімізується психологічну напругу, а запам’ятовування і засвоєння інформації стає невимушеним, захоплюючим і необтяжливим. У підсумку значно підвищується працездатність, захопленість предметом і з’являється виразне бажання «згорнути нові гори».

Інформація взята з сайту: pleyady.kiev.u

Поиск